Resposta d'Ercros al requeriment del Govern de Múrcia sobre El Hondón

Després de l'anunci que el Govern de la Regió de Múrcia assumirà de forma subsidiària la neteja dels sòls d'El Hondón i que inicia un expedient sancionador contra Ercros, l'empresa sosté que aquest govern no té competències per exigir-li l'extracció dels residus que contenen aquests sòls, fet que per altra banda comporta un perill per a les persones i el medi ambient. Ercros afirma que el tipus de remediació definit al projecte tècnic presentat al govern regional ha estat aprovat pel Consell de Seguretat Nuclear (CSN).

Des que el 2019 el govern murcià va emetre una resolució que declarava contaminat el sòl d'El Hondón, Ercros ha atès tots els requeriments que ha rebut d'aquesta administració, la qual va remetre el projecte tècnic d'Ercros als diferents organismes competents, entre ells el CSN i la Confederació Hidrogràfica del Segura, dels quals va rebre la seva avaluació favorable. Alhora, Ercros ha mantingut múltiples reunions amb l'administració regional en què ha donat resposta a totes les qüestions tècniques que aquesta li ha anat plantejant.

Les actuacions dutes a terme fins ara per Ercros han suposat un cost superior a 1 milió d'euros. Entre elles destaquen el major estudi de caracterització de l'emplaçament realitzat mai i el projecte tècnic de remediació esmentat elaborat per a Ercros per empreses especialitzades i centres acadèmics de reconegut prestigi internacional en matèria de sòls contaminats i medi ambient.

Aquest projecte contempla 10 actuacions, entre elles el confinament dels sòls i residus, a més del control i la vigilància necessaris per garantir l'efectivitat de les accions i l'absència de risc per a la salut de les persones i la qualitat del medi ambient, cosa que ha estat corroborat per tots els experts consultats i els organismes competents, excepte l'administració murciana. El pressupost del projecte és de 5 milions d'euros i requeriria dos anys per a l'execució dels treballs previstos.

El projecte tècnic d'Ercros evita la mobilització, excavació i agrupament dels materials d'El Hondón, que són les actuacions que vol dur a terme el govern murcià i que han estat rebutjades pel CSN, els experts i els organismes consultats per implicar-ne un elevat risc de generació d'episodis de contaminació (per resuspensió aèria i difusió hídrica) i, per tant, de perill per a la salut dels ciutadans. D'acord amb aquests experts, l'excavació dels materials de l'emplaçament no té cap justificació ambiental ni tècnica. La seva única justificació seria maximitzar el desenvolupament urbanístic d’El Hondón, fet que no és responsabilitat d'Ercros.

L'empresa no comprèn com el Govern de la Regió de Múrcia es nega a acceptar la validesa de l'informe emès pel CSN malgrat el caràcter vinculant que tenen els seus pronunciaments en matèria de sòls radiològicament contaminats, perquè aquesta és l'administració competent, i recorda que el 2023, el ple del CSN va informar favorablement sobre el projecte tècnic d'Ercros, després de més de tres anys d'anàlisi detallada de la informació tècnica elaborada per equips científics i acadèmics de primer nivell.

El projecte informat favorablement pel CSN incorpora, amb gran detall, les característiques principals i les solucions tècniques proposades per a la remediació d'El Hondón mitjançant el confinament. En cas que finalment el Govern de la Regió de Múrcia ho aprovi, el projecte es complementaria amb el corresponent projecte executiu, que és el que contindria els detalls constructius del projecte tècnic autoritzat, com sempre succeeix en aquest tipus de procediments a totes les administracions d´Espanya.

Ercros reitera que seguirà atenent, com fins ara, les obligacions i els compromisos ambientals.